Stichting Eigen Kracht
preventie, weerbaarheid en zelfverdediging
voor meisjes en vrouwen

Vrouwen (55+)

Stichting Eigen Kracht Een cursus weerbaarheid voor vrouwen 55+ bestaat iedere les uit deels fysieke en deels mentale oefeningen. Praktijkvoorbeelden uit het dagelijks leven, zowel uit werk als privé, kunnen worden geoefend.

Fysieke oefeningen: het letterlijk leren van je af te slaan en te schoppen en bevrijdingen in bedreigende situaties.

Mentale oefeningen: grenzen stellen, confrontatie-oefeningen, rollenspellen, houding en uitstraling, etc.

Kringgesprekken over o.a. achtervolgen, signalement opnemen, aangifte en melding, geweld en seksueel geweld, mesaanvallen, groepsaanvallen.

De zelfverdedigingsoefeningen kunnen vrouwen gebruiken om zich daadwerkelijk te verdedigen als ze worden vastgepakt of lastig gevallen. Maar de wetenschap dat ze bijv. een pijnlijke trap kunnen uitdelen, maakt ook dat zij zich sterker, zelfverzekerder en minder bang voelen. Dit zelfvertrouwen leidt tot minder agressie. Tevens is de kans om lastig gevallen te worden kleiner als je een weerbare uitstraling hebt.

Een cursus bestaat uit 6 tot 10 lessen van 120 minuten, met tussentijds een korte pauze. De cursus wordt afgesloten met een officieel examen.